Domājot par bērna drošību, parasti pieaugušie koncentrējas uz bērna fizisko drošību (ugunsdrošību, traumatisma riskiem, elektrodrošību,
ceļu satiksmes drošību), tomēr nepievērš pietiekamu vērību bērna drošībai attiecībās un saskarsmē ar
citiem cilvēkiem.
Vai zini, kādi ir pirmsskolas iestādes uzdevumi attiecībā uz bērna drošību saskarsmē ar citiem – pieaugušajiem un bērniem?
Spied uz cipariem un uzzini!
ATPAZĪT
Savlaicīgi atpazīt bērnu tiesību pārkāpumu riskus savā iestādē.
RĪKOTIES
Izstrādāt un ieviest visiem labi saprotamu rīcības shēmu, kā rīkoties gadījumos, ja tiek konstatēti
bērnu tiesību pārkāpumi.
NOVĒRST
Darīt visu iespējamo, lai bērnu tiesību pārkāpumi nenotiktu.
Starptautiskas bērnu tiesību aizsardzības organizācijas ir vienojušās par bērnu tiesību aizsardzības kritērijiem, kas jāīsteno iestādē, lai tā būtu bērnam droša un draudzīga, kurā jebkāda veida bērnu tiesību pārkāpums tiek ātri pamanīts un risināts.
Spied uz cipariem, lai uzzinātu!
Iestādē ir izveidota un darbojas "bērnu tiesību aizsardzības komanda".
Komanda izstrādā Bērnu tiesību aizsardzības protokolu, uzrauga protokola ieviešanu, sadarbojas
ar darbiniekiem un vecākiem, regulāri tiekas, lai izskatītu ziņojumus, izstrādātu stratēģijas,
rīcības plānu problēmsituāciju risināšanai.
Iestāde ir izstrādājusi un ieviesusi protokolu bērnu aizsardzībai no bērnu tiesību pārkāpumiem un cieņpilnas vides veicināšanai.
— Vecāki iepazīstināti ar protokolu.
— Protokols pieejams viegli uztveramā veidā un elektroniskā formātā iestādes mājas lapā.
— Visi darbinieki ir iepazinušies ar iestādes protokolu.
— Bērniem saprotamā veidā izstāsta kā iestādē rūpējas par viņu tiesībām.
Iestāde uzrauga savu darbinieku rīcību, lai novērstu vardarbību pret bērniem un veicinātu bērnu tiesību īstenošanu. Iestāde
izglīto darbiniekus par bērnu aizsardzību un par iespējām palīdzēt bērniem riska situācijās.
— Pieņemot darbā cilvēkus, iestāde pārbauda pretendenta pagātni, viņu piemērotību darbam
ar bērniem un rekomendācijas.
— Iestāde veido atvērtu vidi, kas veicina darbinieku savstarpējo uzticēšanos un atklātību,
lai runātu par izaicinājumiem un meklētu palīdzību problēmsituācijās.
— Visi darbinieki zina, kā atpazīt vardarbības riska faktorus un pazīmes.
— Darbinieki ir informēti, kur saņemt palīdzību, ja ir aizdomas par vardarbību pret bērnu.
— Iestādē ir pieejami nodarbību scenāriji un interaktīvi materiāli darbam ar bērniem par
bērnu tiesībām.
— Darbinieku zināšanas regulāri tiek izvērtētas, tiek rīkotas apmācības un supervīzijas.
Iestāde izglīto vecākus par bērnu tiesībām un audzināšanu bez vardarbības.
— Nepietiek ar to, ka informācija par pozitīvu, nevardarbīgu audzināšanu tiek izvietota
informācijas stendos, šīs tēmas jāpārrunā vecāku sapulcēs un individuālās sarunās ar vecākiem.
— Vecākiem ir skaidra ziņošanas kārtība, ja viņu bērnam ir nodarīts kāds kaitējums.
— Vecāki saņem informāciju par iespējām vērsties pēc palīdzības, ja rodas grūtības ar bērna
audzināšanu vai ir bažas par bērna attīstību.
Iestāde izglīto bērnus par viņu tiesībām un drošību attiecībās.
— Iestāde iekļauj savā darbības programmā īpašas aktivitātes, ar kuru palīdzību mācīt bērniem
viņu tiesības un drošību attiecībās ar citiem cilvēkiem. Iestādē darbojas Džimbas drošības programmas aģents, kas īsteno Džimbas 9 soļu programmu
(skatīt
www.dzimba.lv).
— Iestāde iesaista bērnus iekšējās kārtības noteikumu izveidē, veicina nevardarbīgas konfliktu
un problēmu risināšanas prasmes, kas mazina vienaudžu savstarpējās vardarbības riskus.
Iestāde kontrolē un periodiski pārskata savu darbību bērnu tiesību aizsardzības jomā.
— Iestāde regulāri aktualizē un vismaz reizi gadā pārskata protokolu.
— Iestāde konsultējas ar vecākiem par protokola īstenošanu.
— Iestāde cenšas iesaistīt bērnus protokola izvērtēšanā.
Bērnam droša un draudzīga bērnudārza standarta ieviešana palīdz:
Spied uz ikonām, lai uzzinātu!
Aizsargāt bērnus
Aizsargāt darbiniekus
Aizsargāt organizāciju
Veidot sadarbību, centrā liekot bērna labākās intereses un vajadzības
— Programma "Bērnam drošs un draudzīgs bērnudārzs" jeb BDDB izstrādāta, sadarbojoties nodibinājumam "Centrs Dardedze", biedrībai "Latvijas SOS bērnu ciematu asociācija" un Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes Pirmsskolas nodaļai.
— Programmu īsteno sadarbībā ar pašvaldībām.
Turpmāk soli pa solim uzzināsi, kas nepieciešams, lai iestāde iegūtu statusu "Bērnam drošs un draudzīgs
bērnudārzs", un kādi ir kritēriji šī standarta sasniegšanai.
Pirmsskola ir pirmā vieta, kur bērns no ģimenes nonāk iestādes vidē, tāpēc ir ārkārtīgi svarīgi,
lai šī vide ir:
— bērniem droša un draudzīga,
— bērna vecākus iesaistoša un atbalstoša,
— iestādes darbiniekus izglītojoša, stiprinoša un uzraugoša,
— iestādē īstenotos bērna attīstības vajadzībās centrēta pieeja.
Programma "Bērniem drošs un draudzīgs bērnudārzs" palīdz īstenot kritērijus, kas ļauj strādāt atbilstoši Bērnam drošas un
draudzīgas iestādes standartam.
Spied uz programmas posmiem, lai apskatītu standarta kritērijus!
Iestādē ir izveidota un darbojas Bērnu tiesību aizsardzības komanda
Iestāde izglīto un uzrauga savu darbiniekus
— Iestāde kontrolē un periodiski pārskata savu darbību, lai nodrošinātu atbilstību bērnu aizsardzības standartiem
— Iestādē ir izstrādāts un ieviests dokuments "Bērnu tiesību aizsardzības protokols"
Metodika e-vidē, kas palīdz savlaicīgi pamanīt riska faktorus bērna labsajūtai un sniegt atbalstu bērnam
Iestāde izglīto bērnus par viņu tiesībām un drošību attiecībās
Tagad tuvāk apskatīsim bērnu tiesību aizsardzības komandu!
Ja vēlaties kļūt par Bērnam drošu un draudzīgu bērnudārzu,
jāsāk ar Bērnu tiesību aizsardzības komandas (BTA) izveidi.
Klikšķini pogu, lai uzzinātu, kā to paveikt!
Ja jums šodien būtu jāizveido 5 cilvēku komanda bērnu tiesību aizsardzībai jūsu iestādē,
kuri cilvēki tie būtu un kāpēc tieši viņi?
Izveidojiet sarakstu ar darbiniekiem, kurus uzskatāt par atbilstošākajiem Bērnu tiesību
aizsardzības komandas dalībniekiem!
Spied uz jautājuma zīmēm, lai izlasītu!
Vai izvēlētie kolēģi:
— labprāt strādā komandā;
— pārstāv visus iestādes līmeņus;
— prot uzklausīt;
— prot atrast veidus kā izlīgt, gadījumos, kad rodas domstarpības;
— ir gatavi ilgstošiem pienākumiem komandā un kolektīvā.
Vai šiem kolēģiem:
— piemīt autoritāte kolēģu vidū;
— ir vēlme augt un attīstīties profesionāli;
— ir laba sadarbība ar vecākiem;
— bērna intereses ir būtiskākā motivācija darbam;
— ir izpratne par bērnu tiesību aizsardzības nozīmi pirmsskolā.
BTA komanda tiekas regulāri, lai realizētu konkrētus uzdevumus.
Spied uz punktiem un uzzini!
Plānot un uzraudzīt BTA protokola realizāciju
Attīstīt un uzturēt kolektīvā prasmi strādāt komandā
Nodrošināt darba kvalitātes iekšējo kontroli
Veicināt komunikāciju ar bērnu vecākiem
Lemt par atbalsta personāla piesaistīšanu
Piedalīties problēmu risināšanas procesā
Atbalstīt kolēģus
Izstrādāt BTA protokolu
BTA komanda ir atslēga veiksmīgai programmas ieviešanai un īstenošanai.
Spied uz attēla daļām, lai uzzinātu vairāk!
Programmas mērķis:
Palīdzēt BTA komandai izveidoties un apgūt prasmi iestāties par bērna tiesībām gan preventīvi,
gan risinot sarežģītas situācijas bērnudārza ikdienā (ar vecākiem un kolēģiem).
Šis ir komandas profesionālās kvalifikācijas celšanas posms.
Divas galvenās aktivitātes
"Laboratorija pedagogiem" posmā:
Spied uz aktivitātēm, lai izlasītu atbildes uz jautājumiem!
Drošības protokola mērķis ir vienoties par to, kā iestādē:
Atpazīst bērnu tiesību pārkāpumus
Rīkojas, kad tie ir konstatēti
Novērš vardarbību trīs attiecību līmeņos:
Bērns — bērns
Vecāks — bērns
Darbinieks — bērns
Šī vienošanās ir apvienota vienā dokumentā – bērnu tiesību aizsardzības protokolā.
Pirms bērnu tiesību aizsardzības protokola izstrādes ļoti būtiska ir diskusija par to, kādas ir iestādes galvenās vērtības,
darbības struktūra un principi un tas, kā paši iestādes darbinieki vērtē iestādes darbību saistībā ar
bērnu tiesību ievērošanu.
Pirms uzsākt darbu pie protokola izstrādes un ieviešanas, veiciet šādus "priekšdarbus".
Spied uz punktiem, lai tos aplūkotu!
Izveidojiet "bērnu tiesību aizsardzības komandu". Tās sastāvā ir vadītājs, metodiķis, pedagogs, auklīte un vēl kāds speciālists, kuram ir būtiska loma bērnu tiesību aizstāvībā.
Formulējiet motivāciju, vai un kāpēc iestāde vēlas būt bērnam droša un draudzīga.
Bērnu tiesību aizsardzības tēmai jābūt tikpat svarīgai kā bērnu izglītošanai, tāpēc pārrunājiet to vecāku un darbinieku sapulcēs.
Izvērtējiet, kā iestādē šobrīd tiek ievērotas bērnu tiesības, kā tiek atpazīti un novērsti vardarbības pret bērnu riski, kāda ir rīcība, atklājot pārkāpumus. Identificējiet trūkumus.
Kopīgi vienojieties, ka bērnu drošība ir viena no iestādes prioritātēm.
Klikšķini šeit
un apskati "Centrs Dardedze" darbības pamatprincipus!
"Centrs Dardedze" darbības pamatprincipi
—
Bērna tiesību ievērošana ir ikvienas mūsu darbības centrā.
—
Bērnu līdzdalība tiek veicināta ikvienā mūsu iestādes darbībā.
—
Nediskriminējoša pieeja ir mūsu darbības pamatā.
— Ikvienas rīcības pamatā jābūt
bērna vislabākajām interesēm.
— Plānojot mūsu rīcību, vienmēr ņemam vērā un balstāmies uz
bērna un viņa ģimenes stiprajām pusēm.
— Ikvienai mūsu rīcībai jābūt tādai, kas
nekaitē bērnam.
(Saskaņā ar ANO konvenciju par bērna tiesībām)
Bērnu tiesību aizsardzības protokols ir būtisks kritērijs, kas iestādei jāīsteno, lai tā būtu uzskatāma par bērnam drošu
un draudzīgu vietu.
Bērna tiesību aizsardzības protokols ir visu iestādes darbinieku rakstiska vienošanās, kas pauž apņemšanos
organizācijā darboties tā, lai nekaitētu bērnam un darītu visu iespējamo, lai bērns tiktu pasargāts no
jebkāda veida interešu un tiesību aizskāruma.
Tas nevar aizstāt ar likumu noteiktās drošības prasības, taču var būt praktisks un ērts rīks, kas palīdz
efektīvi rīkoties.
Spied uz ikonām, lai uzzinātu vairāk!
— Kad komanda izstrādājusi protokola uzmetumu, ar to tiek iepazīstināti pārējie iestādes darbinieki un vecāku padome, lūdzot
viņiem sniegt atgriezenisko saiti.
— Ir vērtīgi uzzināt, vai protokols ir aptvēris visus nepieciešamos bērnu drošības aspektus
un vai tas ir labi saprotams un īstenojams ikdienā.
— Līdzīgi kā diplomātiskajiem darbiniekiem, protokols kalpo kā etiķetes un uzvedības regulējums.
— Protokols iestādē darbojas kā mēraukla, pēc kā visi darbinieki vienoti realizē bērnu tiesību
aizsardzības pamatprincipus.
Protokolu veido pēc iespējas vienkāršākā, visiem labi saprotamā valodā.
— Protokols neaizstāj normatīvos regulējumus.
— Tas ir balstīts ANO Konvencijā par bērna tiesībām, LR Bērnu tiesību aizsardzības likumā,
MK Noteikumos Nr.1338.
Protokolu izstrādā bērnu tiesību aizsardzības komanda.
— Tas ir iekšējās kārtības aprites dokuments, ko iestāde izstrādā pati, balstoties uz savu unikālo situāciju, stiprajām un
vājajām pusēm un saviem resursiem.
— Neiesakām pārņemt citas iestādes izstrādātu protokolu.
Spied uz punktiem un uzzini, ko tieši regulē bērnu tiesību aizsardzības protokols un kādu informāciju tajā var atrast!
Vadlīnijas, kā iestādē tiek atpazīta vardarbība pret bērnu, kāda ir konkrētā rīcība šajos gadījumos un kas tiek darīts, lai vardarbība nenotiktu.
Rīcības shēmas, ja bērnam tiek darīts pāri, ja viņu apdraud svešinieki, vecāki, iestādes darbinieki vai vienaudži. Vislabāk, ja tas ir arī attēlots shematiski, viegli uztveramā veidā.
Darbinieka-bērna drošu attiecību principus, tostarp nepieņemamas uzvedības aprakstu. Piemēram, kādas ir pieņemamas un nepieņemamas disciplinēšanas metodes iestādē.
Pirms sākt darbu pie sava bērnu tiesību aizsardzības protokola, ir vērts kopīgi pārrunāt atbildes uz dažādiem jautājumiem.
Spied uz punktiem un uzzini, kādus jautājumus mēs iesakām apsvērt bērnu tiesību aizsardzības komandā protokola izstrādes
laikā!
Kas bērniem pie mums var radīt apdraudējumu?
Kādās konkrētās situācijās apdraudējums palielinās?
Kas ir tie cilvēki, kas bērnu varētu apdraudēt?
Kā tiek pārbaudīti esošie un potenciālie darbinieki?
Kam un kādos veidos ziņot par apdraudējumu bērnam?
Kā reaģēsim uz aizdomām un ziņojumiem?
Kā stiprināt visu darbinieku izpratni par bērnu tiesību aizsardzību?
Ko mūsu darbinieki jau zina par bērnu tiesību aizsardzību un kas viņiem vēl būtu jāuzzina?
Kā šis protokols saskan ar citiem iestādes darbību regulējošiem dokumentiem?
Šie pieci padomi palīdzēs nenovirzīties no mērķa, izstrādājot iestādes protokolu.
Spied uz kastītēm un uzzini vairāk!
Lai protokols būtu attiecināms uz ikvienu, iesaistiet darbiniekus. Apdomājiet, kā iekļaut arī bērnu viedokli.
Lietojiet vārdus un frāzes, kas mērķauditoriju uzrunātu vislabāk.
Gatavojot protokolu, mēģiniet nepārsniegt divas A4 lapas.
Pielāgojiet savu protokolu atbilstoši iestādes vajadzībām.
Lai pārliecinātos, ka protokols pieņemams visiem, palūdziet citiem darbiniekiem to izlasīt un sniegt savu viedokli.
Kā jau uzzināji, bērnu tiesību aizsardzības protokols parasti nav garš dokuments, tieši tāpēc tam ir jābūt labi strukturētam.
Spied uz ikonām, un uzzini, kas tajā noteikti jāiekļauj!
Miniet iemeslu, kāpēc protokols sagatavots un kāds ir tā mērķis!
— Īsi pastāstiet par savu iestādi – tās nozīmi un funkciju.
— Pievienojiet apņemšanos sargāt bērnus un izklāstiet, kā šī apņemšanās tiks pildīta.
Aplieciniet apņemšanos darboties bērnu tiesību aizsardzībā.
— Protokols skaidro, ko iestāde dara, lai novērstu vardarbību pret bērnu: bērnu savstarpējās
attiecībās, vecāka – bērna attiecībās, darbinieka – bērna attiecībās.
— Protokols nosaka, kā iestādē atpazīst bērnu tiesību pārkāpumus.
— Protokols nosaka, kāda ir ikviena rīcība, atpazīstot bērnu tiesību pārkāpumus. (Rīcības
shēma)
— Protokolā aprakstītas iestādē izmantojamās un nepieļaujamās bērnu disciplinēšanas metodes
un principi.
Skaidri definējiet, uz ko protokols attiecināms!
— Protokols attiecināms uz visiem darbiniekiem - gan tiem, kas strādā tiešā saskarē ar bērniem,
gan tehniskais personāls)
— Protokols attiecināms arī uz vecākiem un citiem bērna aprūpētājiem.
— Ar protokolu un iespējām ziņot jāiepazīstina visi bērni – viņiem saprotamā valodā.
Lai protokols nepaliktu kā teorētisks dokuments un lai tas tiktu pielietots ikdienā – aicinām bērnu tiesību aizsardzības komandu izveidot protokola ieviešanas gada plānu.
Kad esat izstrādājuši protokolu, atliek vien to papildināt ar pielikumiem un ieviest ikdienas lietošanā.
Apskati, ko mēs iesakām ievērot, lai protokols būtu efektīvs!
Kad esat vienojušies par protokolu, jāveicina ka gan darbinieki, gan vecāki, gan bērni to zina un izprot.
Iesakām vienoties un pielikumā pievienot arī iestādē izmantojamās bērnu pozitīvas disciplinēšanas metožu sarakstu. Ar to iepazīstiniet gan darbiniekus, gan bērnu vecākus.
Iesakām vienoties un pielikumā pievienot arī iestādē izmantojamo bērnu pozitīvas disciplinēšanas metožu sarakstu. Ar to iepazīstiniet gan darbiniekus, gan bērnu vecākus.
Uzzini vairāk par protokola izstrādi.
Spied uz oranžā lauka, lai izlasītu atbildes uz jautājumiem!
Bērnu labsajūtas mērījuma mērķis ir agrīni pamanīt un savlaicīgi risināt sociālpsiholoģiskas bērnu problēmas.
Tā ir pētījumos balstīta metodika pirmsskolas pedagogiem e-vidē. Un tā noderēs, lai uzsāktu sarunu ar
vecākiem un/vai kolēģiem, kā arī neslēptu un risinātu problemātiskas situācijas.
Spied uz cipariem, lai uzzinātu!
Iespēja veikt regulārus pētījumus par bērnu labsajūtu bērnudārzā
Plānot atbalsta (metodoloģiska, psiholoģiska) nepieciešamību personālam:
— konstatēt atbalsta nepieciešamību bērniem, realizēt to, iesaistot ģimeni,
— tas kalpo par pamatojumu resursu nepieciešamībai PII sistēmā kopumā, tai skaitā jaunu
pakalpojumu izveidei un ieviešanai
— Labsajūtas mērījumu veic katru gadu. Augsta riska bērniem jāveic atkārtots mērījums arī mācību gada beigās.
— Par katru bērnu mērījumu pilda vismaz 2 darbinieki, kuriem ir ikdienas kontakts ar bērnu.
— Ir būtiski, lai PII komandai būtu vienota un tajā pašā laikā individuāla pieeja katra gadījuma risināšanai.
Mācīt bērniem personiskās drošības iemaņas saskarsmē ar citiem cilvēkiem – pazīstamiem vai svešiem, vienaudžiem vai pieaugušajiem
Veicināt bērna spēju izvairīties no viktimizācijas
Veicināt bērna adekvātu pašapziņu
Veicināt pāridarījumu atklāšanu
Veicināt komunikāciju starp vecākiem un bērniem par personisko drošību attiecībās
Apturēt pāridarītāja rīcību
Uzzini vairāk par Džimbas drošības programmu.
Spied uz oranžā lauka, lai izlasītu atbildes uz jautājumiem!